KFUM Spejderne

Skivehus gruppe

Uniformsvejledning

Har du fået en uniform, så skal du kigge på denne officielle vejledning for at se, hvor mærkerne skal sidde:

uniformsvejledning ny uniform

Verdensspejdermærket:

Mærket sidder på uniformen ved køb.  Sidder over venstre brystlomme. Det er et bevis på medlemskab af en Verdensspejderbevægelse. Alle spejdere optaget i WOSM (The World organization of the Scout Movement), har sådan et mærke på deres uniform.

Korpsmærket

Mærket sidder på uniformen ved køb.  Sidder over venstre brystlomme. Alle der er medlem af KFUM-Spejderne i Danmark har sådan et mærke på deres uniform.

Mærker ved Skivehus Gruppe:

Når du får din første spejderuniform, så kan du få følgende mærker gratis af din spejderleder:

• Gruppenavn: Skivehus
  • Enhedsmærke: Familiespejder, bæver, ulv, junior, trop
  • Gruppemærke for Skivehus Gruppe (vikingen på den rød/gule baggrund)

Efter sommerferien deler spejderlederne årsstjerner ud. Du skal have været spejder i et helt år, for at få den første stjerne med tallet 1.

Ulve får tildelt deres ulvenavn (og et mærke med navnet) til deres første fuldmånemøde.

Undervejs vil du som spejder arbejde med at tage forskellige mærker med din enhed. Disse udleveres af din spejderleder, når I er færdige med forløbet. Nogle gange er der også specielle mærker ved store lejre. Der er også altid mærker til ulve- og bæverturneringer.

Ulve og juniorspejdere har mulighed for at tage det uofficielle mærke “Spejd365” – af nogle bedre kendt som tørklædemærket. Læs om reglerne her: Spejd365 – forældreseddel

Trop spejdere kan tage flere forskellige uofficielle mærker. Læs om reglerne her: uofficielle mærker for troppen

Sådan binder du et venskabsknob på dit tørklæde. Du kan også bruge en tørklædering i stedet.

Her er et billede af højre skulder. Enhedsmærket er placeret øverst. I dette tilfælde en juniorspejder. Nedenunder er placeret aktivitetsmærker. Dette er typisk mærker, som man har arbejdet med gennem længere tid.

Her er et billede af venstre skulder. Her sidder mærker fra lejre og events. Sidstnævnte kan f.eks. være bæver- og ulveturneringer.

Her er et billede af området over højre brystlomme. Her sidder gruppenavn “Skivehus”, vores gruppemærke samt årsstjerne. Denne spejder har været spejder i 6 år. Her sætter ulveunger ligeledes deres ulvenavn